Activitate: Urme în lut
Obiective:
Să exerseze motricitatea fină;
Să compare urmele animalelor (mici, mari, cui aparțin?);
Să-și dezvolte creativitatea ( jocul se poate modifica pe parcursul activității în funcție de interesul copilului);
Desfășurare: Lutul este un material natural și versatil pe care copiii îl pot folosi în mai multe feluri: pentru a-l modela, pentru a lăsa urme cu diverse obiecte (observarea relației cauză- efect), pentru a-l manipula și a explora textura lui, în felul acesta exersând motricitatea fină, iar elementele create pot fi păstrate pentru că se poate usca și întări. Pregătirea activității se poate face printr-o poveste pentru a stârni curiozitate (puteți să folosiți un personaj cunoscut de copil, să legați activitatea de o cărticică etc.): Tigrul își dorește să vadă urmele pe care le lasă elefantul în lut/ aluat, tu ce crezi? Sunt mai mari sau mai mici decât ale iepurașului? Hai să vedem, eu îmi doresc să las urme cu iepurașul, tu cu ce vrei sa lași urme? Puteți adăuga pe rând și alte animale/ obiecte pe care să le comparați cu cele deja existente.
Materiale necesare: lut / plastilină /aluat, animăluțe
*De asemenea, dacă nu dispuneți de lut, puteți încerca o rețetă simplă de aluat, pe care îl puteți pregăti împreună cu copiii. Rețeta este următoarea: 3 măsuri de făină, o măsură de apă, 2 linguri de ulei, colorant alimentar (opțional). Amestecați ingredientele până când se transformă într-un aluat ușor de modelat. Puteți să mai adăugați făină dacă considerați că este nevoie. Pentru ca aluatul să se întărească asemenea lutului, înlocuiți una dintre măsurile de făină cu una de sare.
2. Activitate: Emoțiile tigrului (sau orice alt animal de pluș)
Obiective:
Să identifice emoțiile tigrului
Să asocieze emoția cu o acțiune declanșatoare
Să imite emoțiile tigrului
Să vorbească despre propriile emoții
Desfășurare: Discuțiile despre emoții îi ajută pe copii să își dezvolte socio-emoțională, să identifice stările prin care ei și ceilalți trec, situațiile care le declanșează și cum pot reacționa atunci când ei sau ceilalți experimentează diferite stări. Copiii sunt curioși și interesați atunci când personalizăm povestea sau activitatea cu un animăluț de pluș sau jucăria preferată. La grădiniță avem Tigrul care de multe ori ne citește, cântă cântecelele cu noi și chiar servește masa cu noi, astfel este personajul pe care noi l-am ales. De exemplu, le spunem că tigrul a pregatit un joc pentru ei. El are mai multe cartonașe cu fețe care arată emoții (fericit, trist, furios, surprins, speriat). Îi putem întreba motivul pentru care ei cred că tigrul se simte în acel fel. Îi invităm să imite emoția tigrului. Le putem pune la dispoziție oglinzi pentru a-și observa fața. Vorbim despre când suntem noi fericiți / triști, ne legam de situații recente pentru a face conexiuni, despre cum se schimba mimica feței atunci când suntem fericiți, triști, furioși etc. ( sprâncenele ridicate, colțurile gurii lăsate în jos, etc.).
Materiale necesare: Animăluț de pluș / jucăria preferată, imagini care exprimă emoții ( aici câteva exemple).
Activitate:Ce vezi în oglindă?
Obiective:
Să își identifice caracteristicile individuale ale propriei înfățișări
Să identifice caracteristicile individuale ale celorlalți
Să compare caracteristicile lui cu ale celorlalți prezenți
Desfășurare: La fel ca și în cazul activităților precedente ne putem ajuta de un animăluț de pluș preferat sau putem porni noi explorarea: Eu (tigrul/ bebelușul) mă uit în oglindă și văd că ochii mei sunt căprui, ochii tăi ce culoare au? Eu am părul blond, al tău cum este? E lung sau scurt? Ce mai vezi în oglindă? Unde sunt urechile tale? Dar nasul? Activitatea poate continua în funcție de interesele copilului: Hai să ne desenăm (modelăm) fețele. Unde ai desenat (modelat) ochii? Dar gura?
Materiale necesare: oglinda, hârtie, creioane colorate, lut/ plastilină/ aluat
Activitate: Sortare
Obiective:
Să formeze grupe de obiecte după diferite criterii ( în acest caz după tipul de seminte)
Să își exerseze motricitatea fină - transferul obiectelor mici cu mâna sau cu lopățica
Să dezvolte gândirea logică
Desfășurare: Prin sortare, copiii înțeleg că unele obiecte pot fi la fel iar altele sunt diferite și că acestea pot să fie organizate în anumite grupuri. Noțiuni de bază precum sortarea este importantă pentru concepte matematice. Acest tip de activitate ajută la antrenarea gândirii logice. Astfel, elementele pregătite se pot transfera și sorta cu mâna sau cu alte obiecte ajutătoare, în funcție de anumite criterii pe care le puteți stabili împreună cu copiii.
Materiale necesare: semințe de dovleac, boabe de fasole/ orez/ linte, boluri/ eprubete / recipiente.
Activitate: Conturul obiectelor
Obiective:
Să potrivească obiectele cu conturul lor
Să exerseze orientarea in spatiu
Să se concentreze
Desfășurare: Pe o coală de hârtie de orice dimensiune desenați conturul obiectelor alese. Explicați-le copiilor că pe hârtie sunt desenate formele unor obiecte (le puneți obiectele la dispoziție) și că urmează să potriviți obiectele la locul lor: Unde crezi că se potrivește acel obiect? Poți încerca să îl pui în formă să vezi dacă se potrivește.
Materiale necesare: hârtie, creioane/ carioci, obiecte open end (pietre, bucăți de lemn, bețe, orice obiecte al căror contur definește bine obiectul respectiv).
Activitate: Ordonare după tipar
Obiective:
Să continue tiparul început
Sa își dezvolte gândirea logică
Desfășurare: Aranjați obiectele în funcție de un tipar (o bilă, o piatră, o bilă o piatră sau o piesă de lego și 2 bețe, o piesă de lego și două bețe etc.) și întrebați copiii care cred ei că este obiectul care urmează. Dacă întrebarea rămâne fără răspuns, le puteți oferi câteva indicii: Crezi că urmează o bilă sau o piatră? Puteți crește dificultatea în funcție de evoluție, adăugând mai multe obiecte.
Materiale necesare: obiecte open end din aceeași categorie (bucăți de lemn, bețe, bile, piese de lego, pietricele etc)
Activitate: Grădinărit/ Udatul plantelor/ Gătit
Obiective:
Să participe în activități practice și de rutină
Să cultive responsabilitatea pentru mediul în care trăiesc
Desfășurare: Copiii pot fi implicați în toate activitățile de rutină care se întâmplă în casă zi de zi (gătit, udatul plantelor, curățenie) sau chiar și în cele de sezon cum este grădinăritul. Astfel de activități le crește micuților stima de sine, se simt utili și exersează atât motricitatea fină dar și cea grosieră. Pentru că la această vârstă sunt curioși și dornici de explorare, vor fi încântați să își ajute părinții. Pentru că le place să ajute invitația poate fi făcută în acest mod:Ce zici să gătim/ udăm plantele, facem curățenie? Vrei să mă ajuți? Vrei să amesteci/ să uzi plantele, să ștergi dulapul etc? Formularea trebuie să conțină o acțiune concretă pe care copilul să o recunoască și să știe ce are de făcut. De asemenea putem ajuta și la dezvoltarea gândirii critice și a rezolvării de probleme cu întrebări precum: De ce materiale avem nevoie? Care flori sunt uscate? Cu ce gătim/ udăm plantele/ ștergem dulapul?
Materiale necesare: răsaduri pentru plantat, pământ, unelte pentru grădinărit (lopățică, stropitoare)
Activitate: Ce obiect lipsește?
Obiective:
Antrenarea funcțiilor executive (memoria de lucru, atenția)
Desfășurare: Obiectele pot sa fie alese împreună cu copiii sau sugerate, acestea se vor prezenta (denumire, funcția/ scopul obiectului etc.) și apoi se vor explica regulile acestui joc. După ce au observat atent obiectele, copilul poate închide ochii sau se poate întoarce cu spatele, astfel încat adultul să poată să sustragă unul dintre obiecte; copilul revine și observă ce lipsește. Îi puteți încuraja să le denumească pe toate și le puteți da indicii legate de culoare, mărime, funcție. Recomandăm și schimbul de roluri.
Materiale necesare: 4 obiecte din diferite arii (puteți adăuga sau scădea numărul obiectelor în funcție de reacția copilului - dacă ghicește de fiecare dată puteți adăuga, dacă nu reușește să identifice obiectul care lipsește puteți folosi doar 3 obiecte)
Activitate: Cărticica preferată citită altfel
Obiective:
Să testăm memoria și atenția
Sa identifice elementele citite greșit
Desfășurare: Vă recomandăm să folosiți un personaj intermediar care își dorește să citească copilului cum ar fi o jucărie, un animal de pluș pentru a-i capta atenția dar și pentru a nu crea confuzie în legătură cu faptul că adultul care îi spune povestea dintr-o dată citește cartea diferit și face greșeli pe care până atunci nu le-a făcut. Invitația poate suna în felul următor: Tigrul tocmai mi-a spus că vrea să îți citească o poveste. Hai să vedem ce carte alege. Woow, e chiar povestea care ție îți place mult! Hai să îl ascultăm! În timpul poveștii puteți înlocui numele personajelor sau schimba firul acțiunilor. După fiecare schimbare puteți întreba: Oare tigrul a spus bine povestea? Cum îl cheamă pe personaj? Așa îți amintești că se întâmpla?
Materiale necesare: o carte cu o poveste pe care copilul o știe foarte bine, un animal de pluș.
Scrierea / desenul în făină/ mălai / nisip
Obiective:
Să exerseze motricitatea fină
Să dobândească abilități de scriere
Desfășurare: Prin folosirea materialelor senzoriale, copiii se conectează cu sine, cu propriul lor corp. Activitățile senzoriale sunt printre preferatele lor astfel, vă propunem una dintre activitățile pe care le-am desfășurat deja la grădiniță.
Se poate crea un context care să-l motiveze pe copil să “scrie” litere cu ajutorul degetelor sau cu bețe. De exemplu, le puteți propune să își scrie numele sau vârsta. Contextul se poate crea cu ajutorul unor imagini cu litere, litere sau numere din diverse materiale pe care să le aibă la dispoziție.
De asemenea, îi puteți încuraja să ascundă ( sau le puteți ascunde voi) obiecte mici în mălai, pe care apoi sa le descoperiți împreună - stimulându-le memoria și curiozitatea.
Materiale necesare: făină/ mălai/ nisip
Pentru inspirație, puteți urmări și discuția din cadrul emisiunii Neatza cu Răzvan și Dani în cadrul căreia Ruxandra Manea, fondatoarea Educarium, ne vorbește despre activități pentru acasă destinate copiilor de grădiniță.
Echipa Educarium
Comments